نصب و اجرا

دستور العمل نصب و آماده سازی زیرساخت های نصب پنجره های دوجداره

نصب پنجره های دوجداره در پروژه های ساختمانی :

در طراحی و اجرای پروژه های ساختمانی بهتر است به موارد زیر توجه گردد:

حتی المقدور از فریم های آهنی (فریم انتظار) استفاده شود. یکی از مزیت های فریم آهنی این است که دهانه بسیار دقیقی برای نصب پنجره upvc ایجاد می نماید که این امر باعث کیپ بودن پنجره نسبت به فریم آهن می باشد، در ساخت فریم های آهن بهتر است از پروفیل های ۶۰*۳۰ و یا ۵۰*۳۰ استفاده گردد، گوشه های فریم های آهن با قید مناسب بسته شده و در فریم های ارتفاع و عرض بالای ۲۵۰۰ حتما از ستون موقت استفاده گردد تا در زمان کار گذاشتن فریم ها در صورت هرگونه فشار و یا در زمان بارگیری و تخلیه فریم ها هیچ گونه آسیبی نبیند.

مراحل نصب پنجره دو جداره

ضد زنگ و رنگ کاری فریم های اهن بسیار مهم بوده و جلوگیری از زنگ زدن فریم آهن می نماید. زنگ زدن فریم آهنی باعث ریختن رنگ زنگ بر روی پروفیل ها می باشد.

دقت شود در زمان نصب فریم های آهنی این فریم ها حتما بصورت تراز و شاقول کار گذاشته شود در صورتی که فریم های آهن به صورت صحیح کار گذاشته نشود و به دلیل اینکه پنجره یو پی وی سی دقیقا روی فریم آهن نصب می گردد پس از نصب پنجره،بازشو پنجره در زمانی که باز می شود در محل ثابت قرار نمی گیرد (پنجره باز و یا بسته می شود).

در صورتی که سازندگان محترم بتوانند در زمان اجرای فریم آهن آن را در وسط دیوار نصب نمایند بصورتی که هم سطح با گچ نشود، کیفیت در انتهای کار متمایز خواهد شد. مورد دیگر اینکه در زمان اجرای نما اگر بتوانند لبه سنگ به اندازه نیم سانت متراژ از فریم آهن بالاتر باشد هرگونه فاصله ای بین پنجره یو پی وی سی و فریم آهن پوشیده خواهد شد.

استفاده از فوم در درزبندی پنجره ها باعث وکیوم بهتر پنجره های upvc بوده و به مرور زمان درزبندی پنجره ها از وکیوم خارج نمی گردد.

اعزام پرسنل در ابتدا جهت نصب پنجره ها و بعد از نصب پنجره ها، اقدام به چسبگیری و عایق بندی پنجره ها و سپس نصب شیشه ها و رگلاژ پنجره های فوق همزمان صورت خواهد گرفت. ایجاد سوراخ نصب و پیچ نصب در فواصل استاندارد، استفاده از چسب هایی با کیفیت بالا جهت عایق بندی و در صورت نیاز تزریق فوم، استفاده صحیح و درست از شیشه های ثابت و تنظیمی جهت رگلاژ و تثبیت شیشه پنجره ها ،مونتاژ صحیح و استاندارد قبل از نصب و رگلاژ صحیح و استاندارد در کیفیت پنجره ها و دوام اینگونه پنجره ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

روش صحیح نصب درب و پنجره های دوجداره UPVC باعث افزایش دوام و عملکرد این نوع پنجره ها می شود. عملیات نصب باید به صورت حرفه ای و حتی الامکان توسط اکیپ نصاب سازندۀ درب و پنجره دوجداره انجام شود. در مجموع در بهترین حالت اهداف زیر پس از انجام مراحل نصب انتظار می رود:

پنجره قابلیت تحمل بارهای وارده زنده و مرده و بارهایی که طی استفاده به آن وارد می شوند را دارا باشد .
آب بندی و هوابندی پنجره های دوجداره کامل باشد و از تبادل صوت ، برودت و حرارت جلوگیری بعمل آورد.
پنجره دوجداره به صورت راحت و مطمئن باز و بسته شده و نحوه باز و بسته و قفل شدن آنها به خریدار آموزش داده شود.

تمیز کردن و رنگ زدن کلاف های آهنی جهت افزایش طول عمر و جلوگیری از پوسیدگی
جایگزینی پنجره یا در و تراز کردن آن درون کلاف فلزی
انجام سوراخ کاری های لازم بر روی پروفیل های فریم جهت استحکام بخشی
چک کردن جوش و کیفیت پنجره های دوجداره و یراق آلات و شیشه و باز و بسته کردن درب و رفع ایرادهای احتمالی قبل از ثابت کردن پنجره ها در کلاف آهنی که بعد از نصب مشکل ساز نشوند.
ثابت کردن درب و پنجره دوجداره در محل نصب با استفاده از پیچهای مناسب بمنظور اطمینان از ثبات کیفیت در بلند مدت
درزبندی نهایی با استفاده از تزریق فوم و سیلیکون بمنظور پرکردن حد فاصل احتمالی و میلیمتری بین کلاف آهنی و فریم پنجره
کندن برچسب پروفیل درقسمتهایی که پس از نصب شیشه دوجداره و پنجره دسترسی به آن قسمتها سخت یا غیر ممکن می شود .
نصب شیشه های دوجداره و یا سه جداره و جا انداختن زوار های مربوطه جهت تثبیت شیشه های دوجداره
رگلاژ نهایی درب و پنجره دوجداره توسط پیچ های تنظیمی مربوطه
تحویل کار به کارفرما و آموزش چگونگی استفاده از درب و پنجره دوجداره و یراقپنجره

شرایط و چگونگی نصب انواع درب و پنجره دوجداره :

پنجره های دوجداره با پروفیل یو پی وی سی بدلیل خاصیت پلیمری و تحمل دمایی خاص خود، قبل از نصب باید در دمای استاندارد ۵ الی ۳۵ درجه نگهداری و نصب شوند. در دوران استفاده فشار خاصی به پنجره های دوجداره وارد نمی شود بنابراین تا حد امکان از جابجایی بیش از حد و بی مورد و بی احتیاط آنها جلوگیری شود .

یو پی وی سی که ماده اصلی آن پلیمری است طبق خاصیت سایر پلیمر ها و پی وی سی ها در دمای بسیار پایین و به خصوص زیر صفر درجه تا حدودی خاصیت انعطاف خود را از دست داده و در عوض خاصیت سختی و شکنندگی پیدا می کند و آستانه تحمل آن در مقابل ضربات شدید چکش و فشارهای زیاد وارده در هنگام نصب پایین می آید و ممکن است در هنگام نصب بشکند . در دماهای بالاتر از ۳۵ و بخصوص بالاتر از ۴۰ در جه نیز انعطاف پذیری بیش از حد پی وی سی ممکن است باعث خمش یا پیچش (دفورمگی) آن در هنگام فشار های غیر معمول هنگام نصب شود و از این رو که کارکردِ درست پنجره و یراق آلات آن به میزان زیادی به چگونگی نصب آن بستگی دارد این موضوع باعث عملکرد نادرست یراق آلات خواهد شد و نصاب باید دوباره مراجعه نموده وخمش و پیچش پنجره ها را رفع نماید .

البته یک پنجره خوش ساخت با یراق آلات و پروفیل استاندارد به ویژه با یراق آلات دو حالته و رگلاژپذیر پس از جای گیری و نصب کامل در جای خود می تواند فشار و وزنی بیش از یک صد کیلو گرم را در سطح یک لنگه خود پخش و تحمل نماید و در شیشه و یراق و پروفیل و جوش آن هیچ مشکلی به وجود نیاید و از رگلاژ خارج نشود. بنابراین شرایط دمایی فقط در هنگام نصب آن موثر است . زیرا در هنگام نصب فشارهای بالا به یک سطح کوچک پنجره در حد سر چکش یا مته معادل ۵/۰ تا ۳ سانتی متر مربع وارد می شود و نیز جا بجایی پنجره ها ی بزرگ به محل نصب ، فشار زیادی را به نقاط جوش منتقل می نماید چنین فشارهایی پس از نصب پنجره فقط در شرایطی به پنجره وارد می شود که فرد قصد تخریب پنجره و ازبین بردن پنجره را داشته باشد .

اگر اصرار بر نصب پنجره ها در دماهای بسیار پایین یا بسیار بالا وجود دارد ؛ باید پس از انتقال با احتیاط پنجره ها به داخل ساختمان شرایط دمایی مناسب را در داخل ساختمان محیا نمود و پنجره ها را که در دمای استاندارد ساختمان قرار گرفته اند در جای خود نصب نموده و بلا فاصله شیشه های آن را جا انداخته و پنجره را رگلاژ نمود . در صورتی که هر یک از مراحل نصب با فاصله و در حالی که دمای پنجره با دمای غیر استاندارد محیط خارج تطبیق یافته صورت گیرد احتمال بروز مشکل وجود دارد .

پس از نصب پنجره دوجداره و قبل از نصب شیشه های دوجداره باید برچسب پروفیل قسمتهایی که دسترسی به آنها پس از نصب شیشه وجود ندارد کنده شده و در صورتی که نصاب به این موضوع توجه نداشت از طرف خریدار به او گوشزد شود . برچسب سایر قسمتها نیز باید در صورت تکمیل ساختمان و عدم رسیدن گچ و خاک و سیمان و رنگ به سطح پروفیل و حداکثر در فاصله دو الی ۳ ماه پس از نصب کنده شود . زیرا خشک شدن چسب برچسبها به خصوص در ارتباط با آفتاب ، کندن آنها را پس از مدت طولانی سخت می کند . بهترین هنگام برای نصب پنجره ها پس از بتونه کاری و زدن آستری و قبل از اتمام کامل نقاشی است .

لنگه های پنجره های یو پی وی سی در هنگام نصب بهتر است حتی ا لمکان با زیر شیشه ای رگلاژ شوند و در صورت رگلاژ پذیر بودن یراق آلات از امکان رگلاژ پذیر بودن آنها در رگلاژهای احتمالی بعدی استفاده شود .

رگلاژ پنجره ها در هنگام نصب شیشه صورت می گیرد از این رو باید جهت نصب شیشه ها از نصابهای مجرب یو پی وی سی استفاده شود ؛ از آنجا که نصب پنجره ها و شیشه ها در ارتباط با هم هستند نمی توان نصب پنجره ها را به یک گروه و نصب شیشه ها را به گروه دیگر سپرد. کلاف آهنی پنجره های دوجداره باید به صورت شاقول و تراز توسط خریدار به فروشنده درب و پنجره تحویل شود و در صورتی که این پروفیل ها به صورت شاقول و تراز در جای خود نصب نشده نصاب نباید از آنها تبعیت کرده و باید پنجرها را به صورت تراز نصب نماید .

خریدار باید پس از نصب ، کلید قفل درب ها را از فروشنده یا نصاب تحویل گرفته و چگونگی قفل شدن یا کارکرد یراق آلات را آموزش دیده و قبل از خروج نصاب پنجره ها را به طورکامل باز و بسته نموده و چک نماید. از این رو که بخش عمده ای از مسئولیت کلیه حوادثی که در ساختمان صورت می گیرد به عهده خریدار یا پیمانکار کلی ساختمان است . بهتر است خریدار در فراهم آوردن موارد ایمنی مخصوص به خود از جمله فراهم آوردن بالابر و یا زیر پایی مناسب و یا در صورت نیاز کلاه ایمنی اقدام نموده و سایر امور ایمنی را به نصاب گوشزد نماید و خواستار رعایت آن گردد.

شرکت آریا منظر تنها با استفاده از پروفیل ویستابست بنا را بر آن دارد تا با استفاده از بهترین مواد اولیه برای ساخت یک پنجره ایده آل خدمتی نو ارائه نماید. پس از استفاده از مواد اولیه با کیفیت ، کادری مجرب در مرحله دوم نیاز بوده که بتوانند مواد اولیه با کیفیت را تبدیل به درب و پنجره های یو پی وی سی با کیفیت نمایند،

شرکت آریا منظر با داشتن کارشناسانی مجرب ،کار آزموده در ابتدا به امر و بازدید از مکان ها و پروژه های مشتریان تمام کارشناسی های لازم را انجام داده و تمام برآورد و پیش زمینه های لازم را به مشتریان در میان گذاشته و بهترین راه حل برای ساخت یک پنجره خوب با نقشه ای عالی را به مشتریان ارائه می نمایند رعایت مسائلی اعم از استفاده از بازشو ها کاربردی بصورت دوحالته و یا تک حالته استفاده از شیشه های رنگی لازم و توضیحات کامل در رابطه با نوع نصب و عملیات انجام شده و ارائه نمونه رنگ ها به مشتریان و مورد بسیار مهم اندازه گیری دقیق و کارشناسی ،بدلیل اینکه بادخور بیش از حد مجاز پنجره ها باعث عدم عایق بودن پنجره ها میگردد ، قسمت بعدی کار تولید و مونتاژ عالی نقش بسیار مهم در آب بندی و عایق بودن پنجره ها دارد. استفاده از یراق آلات استاندارد و کیپ کن های مناسب قرارگیری لولا ها و کیپ کن ها در بالا و پشت بازشو ها باعث عایق بیشتر پنجره ها می گردد. در قسمت انتهایی کار و فوق العاده مهم نصب پنجره ها، پس از استفاده از مواد اولیه یو پی وی سی وینتک با مونتاژ خوب و اندازه گیری دقیق نصب کالا یکی از مهمترین قسمت ها می باشد به صورتیکه حتی اگر مونتاژ پنجره ها ایراد داشته باشد یک متخصص نصب می تواند رفع عیب نموده و پنجره را به حالت ایده آل بازگرداند در قسمت نصب استفاده از فوم، چسب های سیلیکونی (نه چسب های ماستیکی که نقش بتونه را دارد) بسیار مهم بوده و باعث میشود درزبندی پنجره ها مدت زمان زیادی دوام بیاورد. باتوجه به اینکه سرو صدا از کوچکترین روزنه ها نفوذ دارد لذا وکیوم بودن پنجره از لحاظ چسب گیری بسیار مهم می باشد.